
Niveaus:
Het gebouw maakt slim gebruik van de bestaande helling en is opgedeeld in verschillende zones. Elke graad bevindt zich op een eigen plateau, waardoor de kleuters netjes gescheiden blijven van de lagere school. Deze scheiding biedt de voordelen van een rustige en veilige leeromgeving voor de kleuters. Drie van de vier niveaus zijn bovendien rechtstreeks verbonden met de begane grond, wat de toegankelijkheid en de logistiek ten goede komt. | ![]() |
Toekomstgericht ontwerp:
Het gebouw omvat een nieuwe school voor zowel kleuter- als lager onderwijs. Het beschikt over een refter, een turnzaal en een overdekte speelplaats. De school omvat acht kleuterklassen, twaalf klassen voor lager onderwijs, de nodige administratieve ruimtes en een polyvalent lokaal met een aangrenzende leraarskamer. De inrichting is gebaseerd op een Japans grid, het zogenaamde tatami-principe, waarbij ruimtes en hoogtes zijn uitgewerkt volgens deelmaten van één shaku (±30 cm). Door de klaslokalen per graad met elkaar te verbinden, ontstaat er een flexibele, open leeromgeving. Deze kan traditioneel opgedeeld worden in vier aparte lokalen door middel van lichte, verplaatsbare wanden (zoals nu weergegeven in het ontwerp). Daarnaast biedt de ruimte de mogelijkheid om anders te organiseren, zoals kleinere instructieruimtes in combinatie met een grote polyvalente ruimte per graad. Indien gewenst, kan de indeling jaarlijks aangepast worden om beter aan te sluiten bij de noden en werking van de school. |


Situering:
